ברחבי ישראל פזורים כפרי נוער בסיכון. חלקם הגדול מסתתרים בין נופים פסטורליים מרהיבים ומתוכם יוצאים בני נוער, שמקבלים הזדמנות – אולי בפעם הראשונה בחייהם – לצאת לעולם הזה עם חיוך, עם תקווה, עם שמחה בלב, עם אמונה במי ומה שהם.
לא סתם נאמר ”כל מי שהציל נפש אחת, הציל עולם ומלואו“. אותם בני נוער מגיעים לכפרים הללו מרוקנים, ללא תקווה, ללא אמונה בעצמם. הם מאמינים שהנורא מכל כבר התרחש וששום דבר מהעתיד שלהם כבר לא באמת תלוי בהם, בחלומות שלהם ובמה שהם רוצים שיקרה. אותם בני נוער מגיעים מרקעים קשים והמטרה היא תמיד ליצור שינוי: לעזור להם לחזור למסגרת חינוכית מעצימה, להוביל לכך שהם יוכלו להשתלב בחברה, לחזק אותם ולעיתים אף את המשפחות שלהם.
האם יש הבדל בין פנימייה לכפר נוער?
כשבן או בת נוער מגיעים אל פנימייה, הם מהר מאוד מבינים ומרגישים שזה הבית שלהם מעכשיו. לפעמים מדובר בבית שני, אך בלא מעט מצבים, היא הופכת לביתם היחיד. זה המקום שבו הם מתעוררים וזה גם המקום שבו הם מניחים את הראש לפני שהעיניים שלהם נעצמות. שתי המסגרות פועלות על בסיס מודל חינוכי ייחודי.
כפר נוער או חוות נוער הוא חלק בלתי נפרד מקהילה חינוכית המבוססת על ארבע גישות: גישת השווים, גישת הקהילה, הדאגה לצרכים הבסיסיים של בני הנוער והגישה הקונסטרוקטיבית. בני הנוער נחשפים לפעילויות המשפיעות על האישיות שלהם ותורמות לחינוך ולקידום האישי.
לעומת זאת, במסגרת הפנימיה, כל מוסד מאמץ לעצמו עקרונות שונים בהתאם לקהל שמשולב בהם. למשל, ישנן פנימיות שיקומיות, פנימיות טיפולים, פנימיות פוסט אשפוזיות ופנימיות מרחב נעול. לכל אחת מאפיינים ייחודיים.
בכל אופן, של הן כפרי הנוער והן הפנימיות בישראל – תפקידן לעצב את דמותם של החניכים המגיעים מרקעים בעייתיים, במטרה לסייע להם ביכולת לממש את הפוטנציאל הקיים בהם ולהפוך לאזרחים מן השורה. התוכניות בשני המקומות מבוססות על ערכים אוניברסליים.
כחלק מתוכנית הלימודים הילדים לומדים על תהליכי קליטה והסתגלות במקום אליו הם משתייכים, נערכים לקליטה של ילדים חדשים, לומדים על אקטואליה ודמוקרטיה, גיאוגרפיה והיסטוריה, דימוי עצמי, אהבת ישראל, קבלה ונתינה, חגים ומועדים, החשיבות של התגייסות לצה“ל, לוקחים חלק בתוכניות מניעה לאלימות והתמכרות לאלכוהול וסמים, הכנה לחיים האמיתיים ועוד.
סדר יום בכפרי נוער ופנימיות
כאמור, כל פנימייה וכל אחד מכפרי הנוער בסיכון מאופיינים בקהל קצת שונה. יחד עם זאת, כדי לאפשר לילדים להשתלב בתוך מסגרת ולכבד את הכללים, יש סדר יום קבוע למדי: בשעות הבוקר המוקדמות יש השכמה וארוחת בוקר. לאחר מכן מתחיל יום לימודים, אשר כולל בתוכו לימודים הקשורים למערכת החינוך לצד לימודי העשרה, חינוך ילדים לספורט, פעילויות במשק ועוד. בצהריים יש הפסקה קצרה לארוחת צהריים ואז חוזרים ללימודים. בדרך כלל, משלבים ביום מפגש בין החניכים לבין הצוות החינוכי בשעות אחר הצהריים, מכינים שיעורי בית ואז יש כל מיני פעילויות וחוגים. לאחר מכן יהיו ארוחת ערב ופעילות ערב קבוצתית. אחר כך כל אחד מקבל קצת זמן חופשי, מקלחת וכיבוי אורות. לאורך השנה יש מופעים, מסיבות, פעילויות מיוחדות וטיולים.
צוות בכפרי נוער ופנימיות
בכל מוסד חינוכי יש צוות שהתפקיד שלו לחנך את בני הנוער ולסייע להם בכל מה שהם צריכים. הצוות מורכב ממנהלת פנימייה, פסיכולוגית ראשית, עובדים סוציאליים, מדריכים שמגיעים לרוב בהתנדבות או כחלק משירות לאומי, מנהלים, מדריכות חיילות, צוות טיפולי ועוד. הצוות מלווה את החניכים לאורך כל השהות שלהם במסגרת.