גיימיפיקציה בחינוך הוא מושג שמגיע מהמילה באנגלית Gamification ובתרגום ישיר – משחוק. הכוונה היא בעצם לפשט תהליכים מורכבים אותם המוח של אנשים בקבוצות גיל שונות מתקשים לעבד ודרך משחק או חוויה, הרבה יותר קל להבין אותם. המושג קשור לחינוך משום שבהרבה מאוד מסגרות, תחומים ומצבים בבתי ספר, תיכונים ואפילו באוניבריסטאות בהם הלימודים גבוהים, לוקחים את אותו מידע מורכב ומפשטים אותו דרך המשחק. הרעיון הוא לעשות שימוש בכל מיני טכניקות מעולם המשחק, לשלב משחקי חשיבה, מכניקה של המשחק ולהכניס אותם לתוך תהליכים חינוכיים מורכבים.
מה היתרונות של גיימיפיקציה בחינוך?
קודם כל, דרך משחק אנחנו הופכים את כל תהליך הלמידה להרבה יותר קליט ופחות מורכב. המידע הופך ממסובך ולפעמים אפילו בלתי אפשרי לקליטה למזמין ונעים לעיבוד. ברגע שאנחנו הופכים את תהליך הלמידה לחוויה, למשהו כייפי, נוצרת אינטרקציה בריאה יותר. אפשר לקחת את הדוגמא הקלאסית של לימוד פעוטות וילדים את השפה האנגלית. מצד אחד מדובר בשפה שהיא כביכול זרה להם, אבל ברגע שהם הולכים לחוג ו“משחקים“ את האנגלית, המילים, המשפטים וכללי הגרמר היבשים, נקלטים באופן כמעט אוטומטי. העולם הזה של גיימיפיקציה נכנס גם לתחום של מציאות מדומה ובאמצעות משקפי vr בשילוב תוכנת מציאות מדומה או אפליקציה ייעודית ניתן לעבד המון תהליכים לימודיים בצורה שהיא חוויתית ומלאה ביצירתיות ודמיון. יתרון נוסף הוא בכל שניתן לייעל תהליכים לימודיים ובכך בעצם לחסוך זמן ולאפשר התקדמות מהירה יותר אצל תלמידים שנוטים להתקשות.
ככל שהזמן עובר התחום הזה של גיימיפיקציה פורץ לתחומים ועולמות נוספים ובשילוב עם מציאות מדומה ניתן לקדם המון תהליכים בעולם הטיפול והרפואה, בתחום הנדל“ן, התיירות, התעופה, בתחומים של מדע וטכנולוגיה, אמנות ועוד