מחלות קיבה נפוצות

תוכן עניינים

הקיבה שלנו מהווה חלק ממערכת העיכול, היא קולטת את המזון שאנחנו בולעים, מתחילה תהליכי פירוק ראשוניים בתנאים חומציים ומעבירה את התכולה להמשך ספיגה לאורך המעיים. משום שכך, הקיבה נמצאת כל העת תחת תנאים קשים שכוללים חומציות גבוהה וחשיפה למזהמים חיצוניים שמקורם במזון ובשתייה שלנו. שילוב זה, בנוסף לגורמים אחרים, עשוי לגרום ללא מעט מחלות קיבה שמתבטאות בכאבי בטן, נפיחות בטנית, גזים, צרבות ותופעות מציקות נוספות. להלן כמה ממחלות הקיבה היותר נפוצות שעלולות לתקוף אתכם וסקירה של אפשרויות הטיפול בהן.

 

גסטריטיס

גסטריטיס היא למעשה דלקת בקיבה והיא נגרמת כאשר רירית הקיבה שאמורה להגן עליה מפני התנאים הקשים שבתוכה נפגעת. ישנם גורמים רבים שעלולים לגרום להופעת גסטריטיס וביניהם זיהום שנוצר בשל התחלת החיידק הליקובקטר פילורי להיות פעיל (לא ברורה עדיין הסיבה לכך), שימוש ממושך בתרופות מסויימות כגון NSAIDS וסטרואידים וכמו כן, בעקבות גירוי על ידי חומרים טוקסיים לקיבה, בין היתר קפאין ואלכוהול שנצרכים בכמות גדולה. דלקת גסטריטיס יכולה להופיע גם בעקבות התפתחותן של מחלות אוטואימוניות, סטרס ואורח חיים שאינו בריא (עישון סיגריות, היעדר פעילות גופנית, צריכה רבה מידי של מאכלים חריפים ועוד).

 

לא משנה מהי הסיבה להופעת הדלקת ואם מדובר בגסטריטיס כרוני או בדלקת אקוטית שנעלמת לאחר כמה ימים, התסמינים שלה מאוד מציקים וכוללים בין היתר כאבי בטן חזקים, נפיחות ביטנית, תחושת מלאות, בחילות, הקאות ולעיתים גם צואה שחורה והקאה דמית. חשוב מאוד לטפל בדלקת גסטריטיס בזמן, מאחר והיא יכולה להסתבך ולגרום בסופו של דבר גם להופעת כיבים מדממים בקיבה, מה שמחייב התערבות רפואית בהולה.

 

ריפלוקס (החזר קיבתי-וושטי)

בין הקיבה לוושט קיים שסתום שאמור למנוע חדירה של מיצי קיבה במעלה מערכת העיכול בחזרה לכיוון הוושט. ריפלוקס הינו מצב בו שסתום זה פועל בצורה לקויה והוושט נחשפת למיצי קיבה שפוגעים בה. מחלת הריפלוקס עשויה להיגרם עקב מספר רב של גורמים, בין היתר שינויים אנטומיים במבנה השסתום בין הקיבה לוושט, ניוון של השסתום בעקבות גיל מתקדם, השמנת יתר, שינויים הורמונאליים וכמו כן, כאשר הקיבה דלקתית וחומצית מדי בעקבות גסטריטיס, כאשר זיהום חיידקי חודר לקיבה או נעשה שימוש כרוני בתרופות מסוימות כגון תרופות נוגדות דלקת מסוג NSAIDS.

 

אחד התסמינים השכיחים ביותר של ריפלוקס הוא הופעת צרבות קשות. הצרבת יכולה להופיע לאורך כל שעות היום אך בדרך כלל מתגברת בלילה, כאשר האדם נמצא במצב שכיבה. התסמינים הנוספים יכולים לכלול גם כאבים בחזה, אי נוחות בגרון, שיעול טורדני, טעם וריח רע בפה, צרידות ובמקרים קשים גם פגיעה בחניכיים והתפתחות דלקות ריאה. יש לציין כי צרבת לבדה אשר מופיעה באופן כרוני אינה מעידה באופן חד משמעי על ריפלוקס, שכן ישנן מחלות קיבה נוספות שעשויות לגרום לה, למשל, דלקת בוושט.

קלקול קיבה

זוהי מחלת קיבה מאוד נפוצה שנגרמת על ידי זיהום חיידקי, ויראלי או טפילי, מה שגורם  לתגובה של מערכת החיסון כנגד פתוגנים אלו. בראש המזיקים הגורמים לקלקול קיבה נמצאים חיידקים צואתיים (כגון אי-קולי), סלמונלה וליסטריה. מחלה זו מערבת בדרך כלל לא רק את הקיבה אלא גם את המעיים ולכן קרויה גם גסטרואנטריטיס – דלקת זיהומית של הקיבה והמעיים. הזיהום נגרם בדרך כלל בעקבות צריכה של מזון מקולקל או הדבקה מאדם אחר, אך לעיתים גם לאחר שימוש באנטיביוטיקה, שמפרה את האיזון המיקרוביאלי לאורך מערכת העיכול. התסמינים עשויים לכלול כאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים, נפיחות בטנית וחום.

 

הטיפול הרפואי נגד מחלות קיבה

הטיפול הרפואי במחלות קיבה על שלל סוגיהן מתחיל ראשית כל באבחון מקדים שכולל תשאול לגבי התסמינים ובמקרה הצורך, בדיקות מעבדה שונות. לאחר מכן, בדרך כלל יעשה שימוש באנטיביוטיקה וגם בתרופות סותרות חומצה למיניהן, במיוחד במקרים של גסטריטיס, כיבי קיבה וצרבות. הבעייתיות של הטיפול הרפואי היא חוסר היכולת להשיג תוצאות טובות לאורך זמן כנגד מחלות קיבה שהופכות להיות כרוניות והעובדה שלתרופות בעצמן יש תופעות לוואי מלבד האפקט המיטיב, כך שנדרש טיפול מקביל לסובלים מהן.

 

יתרונות הרפואה הסינית בטיפול במחלות קיבה

בימינו רבים כבר מבינים את היתרונות המשמעותיים שמספקת הרפואה הסינית בטיפול של כאבי בטן כרוניים ומחלות קיבה שונות. זוהי אפשרות בת אלפי שנים עם תוצאות מוכחות, אשר כוללת שימוש בצמחי מרפא, תזונה מותאמת אישית וטיפולי דיקור סיני. הרפואה הסינית מהווה טיפול תומך ואף כזה שמתגבר את הטיפול הרפואי, אינה מפריעה או מחלישה אותו ומסוגלת לשפר את יעילותו. הטיפולים השונים מתאימים עבור בני כל הגילאים, כולל ילדים קטנים ונשים בהריון ואינם כוללים תופעות לוואי כלל וכלל. מומלץ לכם לנסות.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: