החשיבות של ביצוע אבחון פסיכודידקטי גם בגיל מבוגר

תוכן עניינים

מבוגרים רבים נדרשים לבצע אבחון פסיכודידקטי במידה והם ניגשים להשלמת בגרויות או לשם כל התעסקות לימודית שהם פונים אליה. מדובר באבחון מקיף ויסודי אשר בודק יכולות וכישורים לימודיים שכל לומד צריך ובעזרת האבחון אפשר לאבחן ולגלות לקויות למידה או קשיים שיכולים להוות אתגר בפני הלומד. התוצאות של האבחון חשובות מאד, שכן ייתכן מאד שבשל קשיים או לקויות למידה שיתגלו אודות הלומד הוא יקבל התאמות בעת למידה או במבחנים. תלמידי בתי הספר בגילאים הצעירים בדרך כלל יישלחו או יתבקשו לבצע את האבחון לאחר שהצוות החינוכי בבית הספר ישים לב שייתכן והילד מתקשה בנושאים מסוימים או בביצוע פעולות למידה כאלה ואחרות. בניגוד אליהם, אנשים מבוגרים יצטרכו להבין בעצמם שייתכן ונדרשות להם התאמות או שיש להם קושי ולכן יהיה עליהם לחשוב על הנושא בעצמם ולגשת בוולונטריות לבצע את האבחון.

 

על אבחון פסיכודידקטי ותוקפו

בדומה לילדים או בני נוער – גם לאבחון שיבוצע למבוגרים יש תוקף. אנשים רבים סבורים בטעות שאבחון שביצעו בזמן שהיו תלמידים בבית הספר יהיה תקף להשלמת בגרויות או ללמידה לפסיכומטרי אך בפועל אין זה כך. מכיוון שלומדים בוגרים או סטודנטים יכולים לגשת להשלמת לימודים או לאקדמיה בגיל מאוחר – יתכן והדרישות מבחינת תוקף אבחון פסיכודידקטי למבוגרים תהיינה נוקשות יותר ויהיה צורך להציג אותן ממש מהשנים האחרונות על מנת לקבל את אותן הקלות או התאמות.

האם חוות דעת מקצועיות שקיבל הסטודנט בעת לימודיו בבית הספר התיכון (או לפני) לא תהיינה רלוונטיות? יתכן וכן, אך מדובר בבחינה מעמיקה של כל מקרה לגופו וייתכן שיהיה עדיף לגשת לאבחון מקיף ועדכני שאפשר יהיה לנצל את התוצאות שלו במשך כמה שנים רצופות של לימודים. כיום ישנם לא מעט אנשי מקצוע ומכונים שאפשר לקבוע בהם תור זמין ומהיר לביצוע האבחון וכך לדעת בדיוק מה המצב הלימודי ולבצע הערכה האם כדאי ומומלץ לפנות לכיוון לימודי זה או אחר.

מה בודקים באבחון?

כאמור, האבחון בודק התמודדות עם יכולות שונות שנדרשות מהלומדים במגוון תחומים – הבנת הנקרא, השלמת סדרות, הגיון בריא וחברתי נכון, מענה על שאלות בזמן קצוב, התמודדות עם שאלות פתוחות ו/או רבות ברירה ויש גם סוגים שונים של אבחונים שנועדו לתת מענה למקרים ספציפיים שצריכים להיבדק – לקות למידה מסוימת, אבחון של הפרעת קשב וריכוז או כל צורך אחד שדרוש למי שניגש לאבחון. חשוב מאד לבצע את האבחון בצורה יסודית, מעמיקה ורצינית, זאת על מנת שהתוצאות אכן ישקפו את מצב הלמידה של הנבדק ויסייעו לו לקבל את ההחלטות הנכונות בנוגע לעתידו הלימודי או האקדמי. כאשר יש אבחון מסודר שבוצע על ידי אנשי מקצוע מוסמכים ומוכרים – אפשר יהיה להציג אותו ולהצליח בלימודים.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: